تاثیر تبلیغات بر رژیم غذایی و انتخاب‌های غذایی کودکان

تاثیر تبلیغات بر رژیم غذایی و انتخاب‌های غذایی کودکان

اخیراً در مطالعه‌ای ارتباط بین تبلیغات مربوط به مواد غذایی مختلف با انتخاب‌های غذایی کودکان در کشورهای برزیل، چین، هند، نیجریه، پاکستان و روسیه بررسی شده است.
نتایج این مطالعه که در آن ۲۴۲۲ کودک ۵ تا ۶ ساله شرکت کردند نشان می‌دهد در کشورهای با درآمد کم و یا درآمد متوسط کودکان کم سن ترجیح می‌دهند به جای غذاهای سنتی و خانگی از تنقلات بی‌ارزش و نوشیدنی‌های شیرین استفاده کنند. به عبارت دیگر، در کودکانی که لوگوی غذاهای بین‌المللی (مانند مک دونالد، KFC و کوکاکولا) را می‌شناختند احتمال مصرف غذاهای فرآوری شده و با ارزش غذایی پایین، بیشتر بود. نتایج این مطالعه نشان دهنده تاثیر تبلیغات بر روی سلامت کودکان است.
مصرف فست‌‌فود و غذاهای فرآوری شده با بروز اضافه وزن و چاقی مرتبط است. در سراسر جهان شیوع بالای چاقی در دوران کودکی یکی از نگرانی‌های مهم در حوزه سلامت عمومی است. به طوریکه تخمین زده می‌شود در کشوری مانند چین تا سال ۲۰۳۰ بیش از یک چهارم کودکان به چاقی مبتلا شوند.
محیط اطراف کودکان مملو از پیام‌هایی است که بر روی رژیم غذایی و انتخاب‌های غذایی آن‌ها اثر می‌گذارد. بنابراین مواجهه کودکان با تبلیغات مربوط به مواد غذایی و نوشیدنی‌ها باید مدیریت شود. درک دقیق نقشی که تبلیغات بر انتخاب‌های غذایی کودکان دارد می‌تواند در جلوگیری از افزایش شیوع چاقی موثر باشد.
منبع:

Dina L. G. Borzekowski et al. Journal of Children and Media 2018.

Loading