تاثیر بسته‌بندی مواد غذایی بر خطر چاقی

یک مطالعه انجام شده در دانشگاه آیوا نشان می‌دهد که برخی مواد شیمیایی که تولیدکنندگان برای ساخت ظروف پلاستیکی غذا، بطری آب و سایر محصولات مصرفی استفاده می‌کنند احتمال چاقی را افزایش نمی‌دهند. این مواد شیمیایی بیسفنول اف (BPF) و بیسفنول اس (BPS) هستند که به طور فزاینده‌ای به منظور بسته‌بندی مواد غذایی استفاده می‌شوند. استفاده از این دو ماده شیمیایی جایگزین بیسفنول A (BPA) شده است.
مطالعات گذشته نشان داده‌اند BPA سبب اختلال در سیستم غدد درون‌ریز شده و مشکلاتی را برای سلامتی ایجاد می‌کند. BPA در انواع بسته‌بندی مربوط به تنقلات و نوشیدنی‌ها، غذاهای کنسرو شده و بطری‌های آب استفاده می‌شد. این ماده شیمیایی از طریق نوشیدنی یا غذایی که برای ساخت بسته‌بندی آن بکار رفته جذب بدن می‌شود. سال‌ها قبل نگرانی‌هایی در مورد استفاده از BPA مطرح شد. زیرا مشخص شد که BPA با برخی مشکلات مانند چاقی، دیابت و بیماری‌های قلبی – عروقی مرتبط است. بنابراین تولیدکنندگان استفاده از آن را کاهش داده و حتی در محصولاتی که “فاقد BPA” نامیده می‌شوند استفاده از BPF و BPS را جایگزین آن نمودند.
اطلاعات کمی در مورد اثرات BPF و BPS بر انسان وجود دارد. مطالعه حاضر اولین مطالعه‌ای است که به بررسی ارتباط این دو ماده شیمیایی با چاقی پرداخته است و لازم است در آینده مطالعات بیشتری در این زمینه انجام شود.
منبع:

BuyunLiu et al. Lancet Planetary Health 2017;l Volume 1: Page e114-e122

Loading