تأثیر رژیم غذایی و ورزش در پیشگیری از آرتروز

بررسی‌ها نشان می‌دهد رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم می‌تواند از بروز اوستئوآرتریت یا آرتروز پیشگیری نمایند. در این پژوهش ارتباط مهمی بین متابولیسم و اوستئوآرتریت مشاهده شد.
تغییرات متابولیکی که در نتیجه رژیم‌های نامناسب و سبک زندگی بی‌تحرک ایجاد می‌شود می‌تواند بر برنامه ریزی ژنتیکی سلول‌ها در بدن و مفاصل تاثیر بگذارد. چنین تغییرات متابولیکی بر توانایی سلول‌ها در تولید انرژی اثر گذاشته و سلول را وادار به تولید منابع جایگزین انرژی می‌کند. این امر منجر به تولید بیش از حد گلوکز می‌شود. زمانی که گلوکز برای تولید انرژی مورد استفاده قرار نگیرد به اسید لاکتیک تبدیل می‌شود. سطوح غیرطبیعی اسید لاکتیک در بدن به التهاب غضروف در مفاصل و بروز درد منجر می‌شود.
شناخت تغییرات متابولیکی در سلول‌ها به کنترل یا کاهش قابل توجه علائم اوستئوآرتریت و کاهش رنج میلیون بیمار کمک می‌کند. برای این بیماری دردناک در حال حاضر درمان موثری وجود ندارد و تنها از مسکن‌ها برای درمان علائم آن و تسکین درد استفاده می‌شود.
توصیه می‌شود مبتلایان به اوستئوآرتریت مصرف میوه و سبزی و نیز چرب‌های امگا ۳ را افزایش و مصرف چربی‌های اشباع را محدود کنند. همچنین در صورت لزوم نسبت به کاهش وزن اقدام نمایند.
منبع:

The role of metabolism in the pathogenesis of osteoarthritis.Nature Reviews Rheumatology, 2017

Loading