بیماری لثه می‌تواند روند درمان فشارخون بالا را مختل سازد.

بیماری لثه می‌تواند روند درمان فشارخون بالا را مختل سازد.

در حال حاضر فشارخون بالا حدود ۴۰ درصد افراد ۲۵ سال به بالا را در سراسر جهان درگیر کرده است. عدم درمان این بیماری می‌تواند سبب بروز حمله قلبی، سکته مغزی، نارسایی قلبی و بیماری کلیوی شود. نتایج یک مطالعه جدید که در مجله Hypertension منتشر شده نشان می‌دهد که بیماری‌ لثه می‌تواند روند کنترل و درمان پرفشاری خون را مختل کند. قرمزی و تورم لثه‌ها و خونریزی آن‌ها در زمان مسواک زدن و یا استفاده از نخ دندان از علائم بیماری لثه است.
در این مطالعه اطلاعات مربوط به بیش از ۳۶۰۰ نفر که به فشارخون بالا مبتلا بودند، بررسی شد. نتایج به دست آمده نشان داد در افراد مبتلا به بیماری لثه در مقایسه با کسانی که از نظر سلامت دهان در وضعیت مناسبی بسر می‌بردند پاسخ‌دهی به داروهای ضدپرفشاری خون کمتر بود. همچنین در این افراد احتمال آن که فشارخون تا میزان هدف کاهش پیدا کند ۲۰ درصد کمتر بود. بنابراین، مراجعه منظم به دندانپزشک برای بیماران مبتلا به پرفشارخون خون می‌تواند سودمند باشد. از سوی دیگر، حفظ سلامت دهان به اندازه رعایت رژیم غذایی مناسب، فعالیت بدنی منظم و کاهش وزن در کنترل فشارخون دارای اهمیت است.
با توجه به یافته‌های این پژوهش پزشکان باید به وضعیت سلامت دهان بیماران مبتلا به پرفشاری خون به دقت توجه کرده و افراد مبتلا به علائم بیماری لثه را به دندانپزشک ارجاع دهند. همچنین این نتایج نشان می‌دهد که افراد مبتلا به بیماری لثه ممکن است نیاز به پیگیری دقیق‌تر میزان فشارخون خود داشته باشند.
منبع:

Davide Pietropaoli et al. Hypertension 2018.

Loading