به کودکان زیر ۱ سال آبمیوه ندهید

محققان می‌گویند که والدین باید از دادن آبمیوه به شیرخواران کمتر از ۱ سال اجتناب کنند، مگر آنکه توسط پزشک توصیه شود. زیرا آبمیوه هیچ فایده تغذیه ای برای شیرخواران نداشته و ممکن است به سلامت آن‌ها آسیب زند. دستورالعمل‌های قبلی آکادمی اطفال آمریکا (AAP) در سال ۲۰۰۱ توصیه می‌کرد که آبمیوه به شیرخواران کمتر از ۶ ماه داده نشود. ۱۶ سال بعد AAP محدودیت دریافت آبمیوه را تا ۱ سالگی افزایش داد.
ممکن است شما گمان کنید یک قوطی که بر روی آن عبارت “۱۰۰ درصد آبمیوه” درج شده جایگزین مناسبی برای مصرف میوه تازه است. درحالیکه برخی آبمیوه‌ها غنی از ویتامین و مواد معدنی مانند ویتامین C و پتاسیم هستند، اما مقادیر بالایی قند داشته و سایر مواد مغذی مانند فیبر نیز در آن‌ها کم است. مطالعه‌ای نشان داده که برخی آبمیوه‌ها حاوی ۲ قاشق چایخوری قند در هر ۱۰۰ میلی‌لیتر هستند. برخی مطالعات نیز مصرف آبمیوه را با پوسیدگی دندان و چاقی دوران کودکی مرتبط دانسته‌اند.
مصرف کم آبمیوه برای کودکان بزرگتر بلامانع است اما مصرف آن برای کودکان زیر ۱ سال غیرضروری است. بر طبق توصیه AAP کودکان ۳-۱ سال و ۶-۴ سال می‌توانند روزانه به ترتیب حداکثر ۱۲۰ و ۱۸۰-۱۲۰ میلی‌لیتر آبمیوه مصرف کنند. در کودکان ۱۸-۷ ساله نیز مصرف آبمیوه باید به ۲۴۰ میلی‌لیتر در روز محدود شود. همچنین آبمیوه نباید در بطری یا شیشه به کودکان داده شود زیرا احتمال پوسیدگی دندان را افزایش می‌دهد.
به گفته محققان کودکان باید به مصرف میوه تازه تشویق شده و در مورد مزایای میوه تازه نسبت به آبمیوه آموزش ببینند.
منبع:

Melvin B. Heyman et al. Pediatrics 2017

Loading