با مواد غذایی مفید و مضر برای مبتلایان به زخم معده آشنا شوید

با مواد غذایی مفید و مضر برای مبتلایان به زخم معده آشنا شوید
عفونت با باکتری H. پیلوری یا مصرف طولانی مدت داروهای ضددرد می‌توانند در بروز زخم معده نقش داشته باشند. اگرچه مواد غذایی در بروز و درمان زخم‌ معده نقشی ندارند، اما برخی از آن‌ها می‌توانند درد ناشی از زخم‌ها را تشدید کرده و یا روند درمان را تسریع نمایند.

غذاهای مفید برای مبتلایان به زخم معده:

• مواد غذایی حاوی پروبیوتیک
غذاهایی مانند ماست غنی از باکتری‌های مفیدی هستند که “پروبیوتیک” نامیده می‌شوند. این باکتری‌ها با عفونت H. پیلوری مقابله می‌کنند و یا تاثیر درمان‌های انجام شده برای این بیماران را افزایش می‌دهند.
• مواد غذایی حاوی فیبر
سیب، گلابی، جو دوسر و … سرشار از فیبر هستند. فیبر به ۲ علت برای مبتلایان به زخم‌‌های گوارشی مفید است. فیبر مقدار اسید موجود در معده را کاهش داده و درد را تسکین می‌دهد. تحقیقات نشان داده رژیم غذایی غنی از فیبر می‌تواند از بروز این زخم‌ها در معده پیشگیری کند.
• فلفل دلمه‌ای قرمز
این سبزی غنی از ویتامین C است. ویتامین C در روند بهبود زخم‌ها نقش مهمی دارد. افرادی که به میزان کافی این ویتامین را دریافت نمی‌کنند بیشتر احتمال دارد که به این زخم‌ها مبتلا شوند. ویتامین C در مرکبات، کیوی، توت‌فرنگی و بروکلی نیز یافت می‌شود.

غذاهایی که مبتلایان به زخم معده باید از آن اجتناب کنند:

• شیر
در گذشته پزشکان به بیماران توصیه می‌کردند که به منظور بهبود این زخم‌ها شیر بنوشند. اما امروزه می‌دانیم که شیر نمی‌تواند در بهبود زخم معده موثر باشد. حتی در برخی از افراد می‌تواند از طریق افزایش تولید اسید در معده بیماری را تشدید کند.
• الکل
الکل سبب تحریک و آسیب دستگاه گوارش شده و وضعیت زخم‌ معده را تشدید می‌کند.
• غذاهای پرچرب و سرخ شده
هضم غذاهای پرچرب در دستگاه گوارش به زمان بیشتری نیاز دارد. این امر می‌تواند سبب درد در ناحیه شکم و معده شود.
• غذاهای تند
در گذشته تصور می‌شد که غذاهای تند و حاوی ادویه یکی از علل بروز زخم معده هستند. امروزه مشخص شده که این فرضیه نادرست است. با این حال، در برخی از افراد مبتلا به این بیماری ممکن است علائم بیماری با مصرف این دسته از غذاها تشدید شود. اگر بعد از مصرف غذاهای تند درد معده را تجربه می‌کنید از مصرف این غذاها اجتناب کنید.
• مرکبات
در ابتدا به نظر می‌رسد که مواد غذایی اسیدی مانند مرکبات و گوجه‌فرنگی سبب بدتر شدن وضعیت زخم‌ معده می‌شوند. اما شواهد علمی قوی در این زمینه وجود ندارد. با این حال، واکنش افراد نسبت به مواد غذایی می‌تواند با یکدیگر متفاوت باشد. بنابراین، اگر مصرف غذاهای اسیدی سبب بروز علائم گوارشی در شما می‌شود از مصرف آن‌ها خودداری کنید.
• شکلات تلخ
به طور کلی مصرف شکلات تلخ در حد تعادل برای سلامتی مفید است. اما ممکن است در افراد مبتلا به زخم معده سبب بروز مشکلاتی شود. بنابراین، در صورتیکه با مصرف شکلات علائم بیماری در شما ظاهر می‌شود تا زمان بهبودی از مصرف آن اجتناب کنید.
• کافئین
نظر محققان در مورد تاثیر کافئین و قهوه بر روی زخم‌های موجود در معده ضد و نقیض است. در حال حاضر، توصیه می‌شود که در صورت ابتلا به زخم معده از مصرف قهوه خودداری کنید. شما می‌توانید در مورد فواید و مضرات نوشیدن قهوه با پزشک خود نیز مشورت کنید

Loading