یبوست – بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای در درمان یبوست

بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای که در درمان یبوست موثر هستند

یبوست یک مشکل گوارشی رایج است. معمولاً در افراد مبتلا به این مشکل حرکات روده کندتر از حالت عادی است. اگر میزان اجابت مزاج در شما کمتر از ۳ بار در هفته باشد این وضعیت یبوست تعریف می‌شود. مدفوع سفت و یا احساس تخلیه ناکامل بعد از اجابت مزاج از سایر علائم یبوست به شمار می‌روند. یکی از ساده‌ترین اقداماتی که می‌توانید برای درمان این مشکل انجام دهید داشتن تغذیه سالم و توجه به غذاهایی است که در طی روز می‌خورید.

بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای در درمان یبوست:

اقداماتی که باید برای رفع مشکل یبوست انجام دهید.

• مایعات کافی بنوشید. مصرف مایعات، به خصوص آب، سبب می‌شود مدفوع نرم‌تر شده و دفع راحت‌تر انجام شود.
• از میوه‌های تازه یا خشک استفاده کنید. میوه‌ها به علت داشتن فیبر به درمان یبوست کمک می‌کنند. فیبر و آب در کنار یکدیگر در رفع این مشکل گوارشی موثر هستند.
• مصرف سبزیجات تازه را افزایش دهید. سبزیجات همانند میوه‌ها از منابع خوب فیبر به شمار می‌روند.
• از نان و غلات کامل و سبوس‌دار استفاده کنید. فیبر موجود در غلات در درمان یبوست و یا پیشگیری از بروز آن نقش دارند.

 

در مبتلایان به دیابت و همچنین در زنان باردار احتمال بروز یبوست زیاد است. به همین علت رژیم غذایی این افراد باید با توجه به نیازشان و در نظر گرفتن مشکلاتی که ممکن است برایشان رخ دهد، تنظیم شود.

اگر باردار یا شیرده هستید و می‌خواهید رژیم بارداری یا رژیم شیردهی بگیرید می‌توانید از رژیم‌های نوین که خاص این دوران تنظیم می‌شوند، استفاده کنید. در صورتی که به دیابت مبتلا هستید می‌توانید از رژیم دکتر فرشچی برای دیابتی‌ها به منظور کنترل قند خون و پیشگیری از عوارض قند خون بالا استفاده نمایید.

اقداماتی که باید به منظور رفع مشکل یبوست از انجام آن‌ها خودداری کنید

• مصرف غذاهای فرآوری شده را کاهش دهید. غذاهایی مانند سوسیس و کالباس، غذاهای کنسرو شده، شیرینی‌جات و … معمولاً فاقد فیبر هستند.
• مصرف قهوه و سایر نوشیدنی‌های حاوی کافئین را محدود کنید. کافئین سبب دهیدراتاسیون (کم آب شدن بدن) می‌شود. این امر می‌تواند یبوست را تشدید کند.
• از مصرف بیش از حد لبنیات خودداری کنید. مصرف لبنیات به خودی خود سبب بروز یبوست نمی‌شود. اما لاکتوز موجود در آن می‌تواند با تولید گاز در برخی افراد، به خصوص مبتلایان به یبوست، مشکلاتی را ایجاد کند. در اغلب افراد دریافت ۳ واحد شیر یا ماست کم چرب یا بدون چربی کافی است.
• از نوشیدن الکل بپرهیزید. الکل با کاهش میزان آب بدن زمینه را برای ابتلا به یبوست فراهم می‌سازد.

نکته مهم در درمان یبوست:

اگر با تغییر رژیم غذایی موفق به درمان یبوست نشدید، حتماً در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.

 

Loading