اگر مکمل استفاده می‌کنید قبل از انجام آزمایش اطلاع دهید.

اگر مکمل استفاده می‌کنید قبل از انجام آزمایش اطلاع دهید.

مکمل‌های غذایی و داروهایی که تهیه آن‌ها نیازی به نسخه پزشک ندارد و تحت عنوان OTC شناخته می‌شوند به طور گسترده‌ای توسط افراد مصرف می‌شوند. نتایج مطالعه‌ای که در Clinical Chemistry and Laboratory Medicine منتشر شده است نشان می‌دهد اغلب افرادی که از این داروها و مکمل‌های غذایی استفاده می‌کنند این مسئله را به پزشکان و یا کارکنان آزمایشگاه‌های پزشکی اطلاع نمی‌دهند.
این مطالعه که در ۱۸ کشور اروپایی انجام شد نشان داد افرادی که از محصولات OTC استفاده می‌کنند از اثرات بالقوه‌ای که این داروها و مکمل‌های غذایی می‌توانند بر روی نتایج آزمایشات داشته باشند، آگاه نیستند. همچنین این افراد به این مسئله که باید مصرف این گونه محصولات را به کارکنان آزمایشگاه اطلاع دهند، اعتقادی ندارند.
بر اساس یافته‌های حاصل از این پژوهش مکمل‌های غذایی و داروهای OTC بیشتر توسط افراد میانسال و به خصوص زنان مورد استفاده قرار می‌گیرند. شایع‌ترین محصولات مصرفی توسط این افراد مولتی‌ویتامین‌ها، مواد معدنی (مینرال‌ها) و آسپرین است. تمامی این موارد اگر طی مدت کوتاهی قبل از انجام آزمایش خون مصرف شوند می‌توانند بر روی نتایج آزمایشات اثر بگذارند. بنابراین ممکن است به تشخیص نادرست منجر شوند.
بنابراین لازم است که هم مراقبین بهداشتی و هم بیماران در مورد این مسئله آموزش ببینند. همچنین توصیه می‌شود که پزشکان و کارکنان آزمایشگاه‌ها از بیماران در مورد مصرف مکمل‌های غذایی و داروهای OTC سوال کنند.
منبع:

Ana-Maria Simundic et al. Clinical Chemistry and Laboratory Medicine (CCLM) 2018.

Loading