اوتیسم، مشکلات گوارشی و رژیم غذایی

بسیاری از کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم با مشکلات گوارشی قابل توجهی روبرو می‌شوند و متاسفانه علائمی مانند یبوست، سندرم روده تحریک‌پذیر، درد شکمی و سایر علائم گوارشی در مبتلایان به سندرم طیف اوتیسم غیرمعمول نیست. با این حال، علت این علائم گوارشی ناشناخته است. به تازگی محققان طی پژوهشی دریافتند که رژیم غذایی با علائم گوارشی در این بیماران مرتبط نیست.
هدف از انجام این مطالعه بررسی ارتباط بین رژیم غذایی فرد با مشکلات گوارشی بود. نتایج نشان داد که برخلاف تصور رژیم غذایی در بروز این مشکلات نقشی ندارد و احتمالاً عوامل دیگری در این زمینه دخیل هستند.
در این مطالعه ۷۵ نفر در محدوده سنی ۵ تا ۱۸ سال شرکت کردند. یک پرسشنامه به منظور بررسی مشکلات گوارشی کودکان و پرسشنامه دیگری به منظور بررسی رژیم غذایی آن‌ها در طی یک ماه گذشته تکمیل شد. همچنین شرکت‌کنندگان تحت دو تست استرس قرار گرفتند تا سطح کورتیزول آن‌ها اندازه‌گیری شود.
نتایج حاصل از مطالعه‌ای که در گذشته انجام شده نشان می‌دهد که بین افزایش کورتیزول در پاسخ به استرس و علائم گوارشی در افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم ارتباط وجود دارد.
کورتیزول هورمونی است که در زمان مواجهه با استرس در بدن تولید شده و یکی از عملکردهای آن جلوگیری از آزادسازی موادی است که سبب بروز التهاب می‌شوند.
به گفته محققان برای درک بهتر این موضوع نیاز به انجام مطالعات بیشتر وجود دارد اما احتمالاً افزایش واکنش نسبت به استرس یک عامل موثر در بروز مشکلات گوارشی در این بیماران است.
منبع:

Presented at the 2017 International Meeting for Autism Research

Loading