انواع شیر حاوی مقادیر متفاوتی چربی و کلسترول هستند.

انواع شیر حاوی مقادیر متفاوتی چربی و کلسترول هستند.

• شیر گاو

در هر لیوان (۲۴۰ سی‌سی) حاوی حدود ۱۴۶ کیلوکالری انرژی، ۵ گرم چربی اشباع و ۲۴ میلی‌گرم کلسترول است. یک منبع خوب پروتئین و مواد مغذی محسوب شده، حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است و یک سوم نیاز بدن به کلسیم را تامین می‌کند. همچنین به علت داشتن پتاسیم به پیشگیری از پرفشاری خون کمک می‌کند. در سال ۲۰۱۳ مطالعه‌ای منتشر شد که نشان می‌داد نوع ارگانیک آن نسبت به شیر معمولی امگا ۳ بیشتری دارد. این اسید چرب در حفظ سلامت قلب موثر است.
چربی اشباع رژیم غذایی کلسترول بد (LDL) را افزایش داده و زمینه را برای ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی فراهم می‌کند. بنابراین توصیه می‌شود که انواع لبنیات به صورت کم چرب و یا بدون چربی استفاده شود.

• شیر سویا

هر لیوان آن حاوی حدود ۸۰ کیلوکالری انرژی، ۷ گرم پروتئین و ۲ گرم چربی است. این نوشیدنی به علت نداشتن کلسترول و برخورداری از مقادیر ناچیز چربی اشباع برای افراد مبتلا به کلسترول بالا مناسب بوده و همچنین یک انتخاب مناسب برای افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز است.

• شیر بادام

بادام به حفظ سلامت قلب کمک می‌کند. شیر بادام که شیرین نشده باشد در هر لیوان حاوی ۳۰ تا ۴۰ کیلوکالری انرژی بوده و فاقد چربی اشباع و کلسترول است. چربی موجود در آن از نوع غیراشباع است که به کاهش کلسترول LDL، کاهش التهاب و بهبود عملکرد مغزی کمک می‌کند. با این حال، میزان پروتئین آن در مقایسه با شیر گاو کمتر است.

• شیر نارگیل

در هر لیوان حاوی ۴۵ کیلوکالری انرژی و ۴ گرم چربی اشباع بوده و فاقد کلسترول است.

• شیر بز

در هر لیوان حاوی حدود ۱۶۸ کیلوکالری انرژی، ۶/۵ گرم چربی اشباع و ۲۷ میلی‌گرم کلسترول است. میزان ویتامین و مواد معدنی موجود در آن از شیر گاو کمتر بوده و فولات و ویتامین B12 آن ناچیز است.

• شیر شتر

در هر لیوان حاوی حدود ۱۰۷ کیلوکالری انرژی، ۳ گرم چربی اشباع و ۱۷ گرم کلسترول است. میزان آهن و ویتامین C موجود در آن نسبت به شیر گاو به ترتیب ۱۰ و ۳۵ برابر بیشتر است. برخی مطالعات نشان داده‌اند که مصرف این نوشیدنی برای افراد مبتلا به دیابت مفید است. مشاهده شده که مصرف آن با افزایش میزان انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ مرتبط است.

Loading