اندورفین چیست و چگونه میزان آن را در بدن افزایش دهیم؟

اندورفین چیست و چگونه میزان آن را در بدن افزایش دهیم؟

اندورفین یک ماده شیمیایی است که به طور طبیعی توسط سیستم عصبی ساخته شده و با درد و استرس مقابله می‌کند. این ماده شیمیایی مشابه گروهی از داروها به نام اوپیوئید است. این داروها به طور کوتاه مدت بعد از جراحی یا برای تسکین درد تجویز می‌شوند.
میزان اندورفین در بدن افراد مختلف، متفاوت است. در افرادی که میزان این ماده در آن‌ها کمتر است احتمال افسردگی و فیبرومیالژی (احساس درد در بسیاری از نقاط بدن و احساس خستگی) بیشتر است. برخی راهکارهای طبیعی به افزایش این ماده در بدن کمک می‌کنند. با این حال، از آنجاکه میزان این ماده شیمیایی در بدن همه افراد مشابه نیست اثربخشی این روش‌ها نیز در افراد مختلف متفاوت خواهد بود:

۱- ورزش منظم

محققان با بررسی مغز افراد ورزشکار دریافتند که میزان ترشح اندورفین بعد از ورزش افزایش می‌یابد. ورزش سبب بهبود خلق و خو و افزایش میزان این ماده در بدن می‌شود. بنابراین برخی پزشکان ورزش منظم را به عنوان راهکاری برای درمان افسردگی و اضطراب خفیف تا متوسط پیشنهاد می‌کنند.
ورزش می‌تواند به تنهایی یا همراه با سایر روش‌های درمانی (از جمله دارو درمانی) به کار رود. نتایج مطالعه‌ای نشان می‌دهد که ورزش منظم همانند داروهای ضدافسردگی سبب بهبود برخی علائم افسردگی می‌شود.

۲- غذاهای ادویه‌دار

برخی تحقیقات نشان می‌دهند ترکیبات موجود در فلفل تند و سایر غذاهای مشابه سبب افزایش اندورفین می‌شود.

۳- شکلات تیره

بر اساس نتایج برخی مطالعات مصرف شکلات تیره سبب افزایش میزان اندورفین می‌شود. پودر کاکائو و شکلات حاوی ترکیباتی به نام فلاونوئید است. این ترکیب برای مغز مفید می‌باشد. با این حال، باید توجه داشت که بسیاری از شکلات‌های موجود در بازار حاوی مقدار کمی کاکائو بوده و اغلب حاوی مقادیر زیادی قند و چربی هستند. بنابراین توصیه می‌شود از شکلات‌هایی که حداقل حاوی ۷۰ درصد کاکائو می‌باشند استفاده شود. همچنین به این علت که شکلات حاوی کالری و چربی بالایی است، در حد متعادل مصرف شود.

۴- یوگا و مدیتیشن

یوگا و مدیتیشن دارای اثرات آرامبخش بوده و استرس را کاهش می‌دهند. این اثرات ممکن است از افزایش ترشح اندورفین ناشی شود. برخی تحقیقات نشان می‌دهند یوگا و مدیتیشن سبب کاهش شاخص‌های استرس و افزایش این ماده در بدن می‌شوند.

۵- خندیدن

تحقیقات زیادی در مورد فواید خندیدن برای سلامتی انجام شده است. این تحقیقات نشان می‌دهد خندیدن میزان اندورفین را افزایش می‌دهد.

Loading