از مصرف خودسرانه پروبیوتیک‌ها اجتناب نمایید.

از مصرف خودسرانه پروبیوتیک‌ها اجتناب نمایید.

روده انسان در زمان تولد استریل است. اما به سرعت به طرق مختلف میکروب‌ها در آن تجمع می‌یابند. تنوع و ترکیب این میکروب‌ها به عواملی مانند نوع زایمان، بهداشت، تغذیه، تماس‌های فیزیکی و استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها وابسته است.
سالها است که شنیده‌ایم دریافت میکروارگانیسم‌های خاصی که پروبیوتیک نامیده می‌شوند با اثر بر روی روده به سلامتی انسان کمک می‌کنند. به همین دلیل امروزه استفاده از این ترکیبات به منظور کمک به درمان بیماری‌های گوارشی بسیار رایج شده است. متداول‌ترین پروبیوتیک‌های مورد استفاده گونه‌های لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتر هستند.
در حال حاضر، پروبیوتیک‌ها به عنوان مکمل غذایی محسوب شده و تولید آن‌ها مشمول قوانینی که باید در مورد داروها رعایت گردد، نمی‌شود. به طوریکه دریافت مکمل آن‌ها که به صورت قرص یا پودر تولید می‌شود نیاز به نسخه پزشک ندارد.
تحقیقات کمی در مورد اثرات مفید و مضر دریافت همزمان پروبیوتیک‌های مختلف بر روی سلامتی وجود دارد. در برخی موارد دریافت پروبیوتیک‌ها مفید است. به عنوان مثال، بعد از دریافت آنتی‌بیوتیک به بازگشت تعادل باکتری‌های روده کمک می‌کند. اما با این حال محققان نسبت به دریافت بیش از حد آن‌ها هشدار می‌دهند.
نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که در برخی موارد دریافت مکمل پروبیوتیک‌ها از طریق افزایش باکتری‌ها در روده کوچک سبب بروز علائمی، از جمله مه مغزی و نفخ شکمی می‌شود. مه مغزی یک مشکل موقتی است که با گیجی و اختلال در تمرکز و حافظه مشخص شده و می‌تواند چند ساعت طول بکشد. به گفته محققان دلیل این امر تولید D- اسید لاکتیک توسط پروبیوتیک‌ها است. این اسید در روده و با تخمیر قند موجود در مواد غذایی تولید می‌شود.
نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که پروبیوتیک‌ها باید به عنوان دارو طبقه‌بندی شوند، نه مکمل غذایی. بنابراین توصیه می‌شود که قبل از مصرف آن‌ها با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت شود.
منبع:

Satish S. C. Rao et al. Clinical and Translational Gastroenterology 2018.

Loading