ارتباط سن ابتلا به دیابت با خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی

ارتباط سن ابتلا به دیابت با خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد بین سن ابتلا به دیابت با احتمال مرگ ناشی از بیماری قلبی و سرطان ارتباط وجود دارد. محققان معتقدند سن ابتلا به دیابت با عوامل خطر کاردیومتابولیک مرتبط می‌باشد. در افرادی که در سنین پایین به دیابت مبتلا می‌شوند احتمال وجود چاقی، افزایش کلسترول بد (LDL) و کنترل ضعیف قند خون بیشتر است.
در مطالعه فوق ارتباط سن ابتلا به دیابت با خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی، سکته مغزی و سرطان با جمع‌آوری اطلاعات حدود ۷۴۳ هزار نفر که به دیابت نوع ۲ مبتلا بودند، بررسی شد. به طور میانگین سن ابتلا به دیابت در میان شرکت‌کنندگان ۵۹ سال بود. نتایج نشان داد هرچه سن ابتلا به دیابت پایین‌تر و مدت ابتلا به این بیماری طولانی‌تر باشد خطر مرگ ناشی از از تمام علل، که عمده آن به علت بیماری قلبی – عروقی است، بیشتر است. به ازای هر ۱۰ سال تشخیص زودتر دیابت خطر مرگ ناشی از تمام علل ۲۰ تا ۳۰ درصد و مرگ ناشی از بیماری قلبی ۶۰ درصد افزایش می‌یابد. این نتایج در زنان و مردان مشابه است.
ابتلا به دیابت نوع ۲ در سنین پایین‌تر خطر ابتلا به عوارض بیماری را افزایش می‌دهد. همچنین سرعت پیشرفت این عوارض در افرادی که در سنین پایین‌ به دیابت مبتلا شده‌اند، بیشتر است. بنابراین باید از نظر بالینی توجه بیشتری به این افراد شود. در این راستا تلاش‌ها باید بر بهبود مهارت‌های خودمراقبتی و نیز درمان‌های پزشکی جهت پیشگیری و یا کاهش این عوارض تمرکز یابد. همچنین باید افراد در معرض خطر دیابت شناسایی شوند. این افراد می‌توانند با تغییر سبک زندگی از بروز دیابت پیشگیری کرده و یا وقوع آن را به تعویق اندازند.
در این مطالعه ابتلا به دیابت در سنین پایین‌تر خطر مرگ ناشی از سرطان را کاهش می‌داد. به گفته محققان احتمالاً به علت ابتلا به دیابت بیماران مراجعه بیشتری به مراکز بهداشتی دارند. این امر امکان تشخیص زودهنگام سرطان را موثر می‌سازد.
منبع:

Lili Huo et al. Diabetologia 2018.

Loading