آیا کمبود ویتامین A با بروز دیابت مرتبط است؟

دیابت نوع ۲ حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد موارد تشخیص داده شده دیابت را شامل می‌شود و زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های بتای پانکراس قادر به تولید انسولین نباشند یا بدن قادر نباشد به طور موثر به انسولین پاسخ دهد. انسولین هورمونی است که به تنظیم قند خون کمک می‌کند. دیابت نوع ۱ حدود ۵ درصد موارد دیابت را شامل می‌شود و زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی سلول‌های بتا را تخریب کرده و مانع تولید انسولین شود.
محققان انگلیسی و سوئدی کشف کرده‌اند که تعداد زیادی گیرنده‌های ویتامین A بر روی سطح سلول‌های بتا وجود دارد که GPRC5C نامیده می‌شوند. محققان با مسدود کردن گیرنده‌های ویتامین A بر سطح سلول‌های بتا و از بین بردن توانایی ویتامین A برای اتصال به این گیرنده‌ها دریافتند که این عمل سبب کاهش توانایی این سلول‌ها برای ترشح انسولین در پاسخ به قند می‌شود. از آنجاکه اختلال در ترشح انسولین علت اصلی دیابت نوع ۲ است محققان معتقدند این یافته نشان می‌دهد کمبود ویتامین A که در روغن ماهی، جگر، میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شود، در بروز دیابت نوع ۲ نقش دارد. از سوی دیگر، کمبود ویتامین A سبب کاهش توانایی سلول‌های بتا در جلوگیری از التهاب می‌شد، اما کمبود کامل این ویتامین سبب مرگ این سلول‌ها می‌شد. این یافته نیز نشان می‌دهد کمبود ویتامین A در ابتلا به دیابت نوع ۱ نیز نقش دارد.
مطالعات حیوانی نشان داده‌اند که موش‌های تازه متولد شده به منظور تکامل سلول‌های بتای خود به ویتامین A نیاز دارند. به احتمال زیاد همین امر برای انسان نیز صادق بوده و کودکان باید مقادیر کافی ویتامین A را از طریق رژیم غذایی دریافت کنند.
منبع:

Amisten S et al. Endocrine Journal 2017; Volume 64: Page 325-338.

Loading