آیا مصرف زیاد میوه در ابتلا به دیابت نوع ۲ نقش دارد؟

آیا مصرف زیاد میوه در ابتلا به دیابت نوع 2 نقش دارد؟

در بیماری دیابت قند خون بیش از حد افزایش می‌یابد. این بیماری به دو صورت نوع ۱ و نوع ۲ وجود دارد. در دیابت نوع ۱ که معمولاً در دوران کودکی رخ می‌دهد افراد قادر به تولید هورمون انسولین نیستند. انسولین به سلول‌ها کمک می‌کند قند را از جریان خون برداشته و برای تولید انرژی از آن استفاده کنند. نوع ۲ این بیماری که شایع‌ترین نوع آن است می‌تواند در هر سنی رخ دهد، اما معمولاً در بزرگسالان مشاهده می‌شود. در دیابت نوع ۲ بدن به طور موثر قادر به استفاده از انسولین نیست. این وضعیت مقاومت به انسولین نامیده می‌شود. اصلاح سبک زندگی و برخورداری از رژیم غذایی سالم در پیشگیری از دیابت نوع ۲ نفش دارد.

آیا مصرف میوه سبب بروز دیابت می‌شود؟

مصرف بیش از حد قند در بروز اضافه وزن نقش دارد. اضافه وزن نیز به نوبه خود می‌تواند در افزایش قند خون فرد و ابتلای وی به دیابت نوع ۲ نقش داشته باشد.
میوه‌ها حاوی مقادیر زیادی ویتامین، مواد معدنی و فیبر هستند. به طور کلی، مصرف این دسته از مواد غذایی، به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم، خطر ابتلا به این بیماری را افزایش نمی‌دهد. اما اگر بیش از حد توصیه شده مصرف شود ممکن است سبب شود فرد از طریق رژیم غذایی مقدار زیادی قند دریافت کند. اگر رژیم غذایی حاوی مقادیر زیادی قند و یا کربوهیدرات تصفیه شده و چربی باشد احتمال اضافه وزن و دیابت افزایش می‌یابد.
مصرف میوه تازه در مقایسه با نوع خشک آن ارجحیت دارد. همچنین توصیه می‌شود مصرف آبمیوه محدود شود.

آیا مبتلایان به دیابت می‌توانند میوه بخورند؟

انجمن دیابت آمریکا مصرف میوه را به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم به این بیماران توصیه می‌کند. در مبتلایان به این بیماری یک بخش مهم در کنترل بیماری‌ تنظیم رژیم غذایی است. این بیماران باید مراقبت مقدار قندی که می‌خورند بوده و از مصرف بیش از حد کربوهیدرات خودداری نمایند.
میوه‌ها علاوه بر قند و کربوهیدرات حاوی فیبر هستند. فیبر سبب می‌شود فرآیند هضم ماده غذایی مدت زمان بیشتری طول بکشد. بنابراین قند خون در مقایسه با زمانی که غذای فاقد فیبر مصرف شود، آهسته‌تر افزایش می‌یابد.
برخی افراد از نمایه گلایسمی (GI) برای تنظیم برنامه غذایی خود استفاده می‌کنند. GI میزان افزایش قند خون فرد را بعد از مصرف یک ماده غذایی خاص نشان می‌دهد. مواد غذایی با GI پایین در مقایسه با غذاهایی که GI بالایی دارند قند خون را کمتر افزایش می‌دهند.
اغلب میوه‌ها دارای GI پایین هستند. اما برخی از آن‌ها مانند آناناس و خربزه GI بالایی دارند. آبمیوه‌ها در مقایسه با میوه‌ کامل و میوه‌های رسیده در مقایسه با انواع نارس دارای GI بالاتری هستند. اغلب کمپوت‌ها نیز حاوی مقادیر زیادی قند بوده و می‌توانند قند خون را افزایش ‌دهند.
توصیه می‌شود افراد مبتلا به دیابت از میوه‌هایی که GI بالایی دارند به مقدار کم استفاده کرده و از مصرف مکرر و زیاد آن‌ها خودداری نمایند.

Loading