آیا مصرف تخم‌مرغ می‌تواند به کاهش وزن کمک کند؟

آیا مصرف تخم‌مرغ می‌تواند به کاهش وزن کمک کند؟

تخم‌مرغ در یک رژیم غذایی متعادل می‌تواند فواید زیادی را نصیب مصرف کنندگان نماید. برخی شواهد نشان می‌دهد که مصرف این ماده غذایی ممکن است به روند کاهش وزن کمک کند. بنابراین، در این مقاله می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم.

چرا مصرف تخم‌مرغ برای کاهش وزن مناسب است؟

۱- غنی از مواد مغذی بوده و انرژی کمی دارد.
یک عدد تخم‌مرغ بزرگ آبپز شده حاوی ۷۸ کیلوکالری انرژی و مواد مغذی زیر است:
• لوتئین و زآگزانتین که آنتی‌اکسیدان بوده و به حفظ سلامت چشم‌ها کمک می‌کنند.
• ویتامین D که در حفظ سلامت استخوان و عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش دارد.
• کولین که متابولیسم (سوخت و ساز) را تقویت کرده و به تکامل مغز جنین کمک می‌کند.
توجه داشته باشید که پخت این ماده غذایی با روغن یا کره سبب افزایش میزان چربی و کالری آن می‌شود. به عنوان مثال، یک قاشق غذاخوری روغن زیتون حاوی ۱۱۹ کیلوکالری انرژی است.
۲- غنی از پروتئین است.
پروتئین با ایجاد حس سیری به کاهش وزن کمک می‌کند. یک عدد تخم‌مرغ بزرگ حاوی حدود ۶ گرم پروتئین است. برخی مطالعات نشان داده‌اند که مصرف یک صبحانه پرپروتئین منجر به کاهش دریافت کالری در ساعات باقیمانده روز می‌شود.
۳- به تقویت متابولیسم کمک می‌کند.
مصرف مواد غذایی پرپروتئین از طریق فرآیندی به نام “اثر گرمازایی غذا” متابولیسم را افزایش می‌دهد. کربوهیدرات و چربی نیز متابولیسم را افزایش می‌دهند، اما اثر آن‌ها از پروتئین کمتر است.

چه زمانی تخم‌مرغ بخوریم؟

به نظر می‌رسد که مصرف این ماده غذایی، به خصوص در وعده صبحانه، برای کاهش وزن مفید باشد. زیرا میزان کالری مصرفی فرد را در ساعات باقیمانده روز کاهش می‌دهد. در مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۳ شرکت کنندگانی که برای صبحانه تخم‌مرغ مصرف کرده بودند بیشتر احساس سیری کرده و به غذای کمتری در وعده ناهار نیاز داشتند.

مصرف چه تعداد تخم‌مرغ مجاز است؟

دستورالعمل‌های قدیمی توصیه می‌کردند که مصرف این ماده غذایی محدود شود. اما به علت فقدان شواهد علمی این دستورالعمل در سال ۲۰۱۵ تغییر کرد.
یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مصرف یک عدد تخم‌مرغ در روز می‌تواند خطر بیماری قلبی و سکته مغزی را کاهش دهد. این نتایج با بررسی حدود نیم میلیون نفر در طی ۹ سال به دست آمده است. بنابراین، یافته‌های جدید نشان می‌دهد که در اغلب افراد مصرف تعداد متوسط تخم‌مرغ در یک رژیم غذایی متعادل و مناسب برای سلامتی مفید است. البته باید توجه داشت که نباید برای پخت این ماده غذایی از روغن یا کره استفاده کرد.

Loading