آیا فشارخون بالا در فرد مبتلا سبب بروز سردرد می‌شود؟

آیا فشارخون بالا در فرد مبتلا سبب بروز سردرد می‌شود؟

تشخیص فشارخون بالا بدون اندازه‌گیری فشارخون دشوار است. بسیاری از افراد مبتلا هیچ علائمی را تجربه نمی‌کنند، مگر اینکه فشارخون آن‌ها تا حد خطرناکی افزایش پیدا کرده باشد. به همین علت به پرفشاری خون، قاتل خاموش گفته می‌شود.
نتایج مطالعات در مورد بروز سردرد در افراد مبتلا به پرفشاری خون متناقض است. نتایج یک مطالعه ایرانی نشان می‌دهد که سردرد در اثر پرفشاری خون معمولاً در دو طرف سر رخ داده و با فعالیت بدنی تشدید می‌شود. به گفته محققان این مطالعه پرفشاری خون به علت اثر بر سد مغزی- خونی سبب بروز سردرد می‌شود. پرفشاری خون فشار اضافی بر روی مغز وارد کرده و سبب می‌شود خون از عروق خونی مغز نشت پیدا کند. این امر سبب ادم یا تورم می‌شود. تورم فشار بیشتری بر مغز وارد کرده و سبب بروز علائمی مانند سردرد، سرگیجه، تهوع، گیجی، تشنج و تاری دید می‌شود. با درمان پرفشاری خون معمولاً این علائم ظرف یک ساعت بهبود می‌یابند.
انجمن قلب آمریکا معتقد است که فقط در زمانی که فشارخون بالاتر از ۱۸۰/۱۲۰ میلی‌متر جیوه است بیماران سردرد را تجربه می‌کنند. همچنین نتایج یک مطالعه نشان داد که بین وقوع منظم سردرد و احتمال مرگ ناشی از بیماری قلبی – عروقی در افراد مبتلا به پرفشاری خون ارتباطی وجود ندارد.
عدم درمان فشارخون بالا می‌تواند سبب بروز مشکلاتی برای سلامتی شود. برخی از این مشکلات عبارتند از: درد قفسه سینه، آسیب چشمی، حمله قلبی، آسیب کلیوی، ادم ریوی (وجود مایعات اضافی در ریه) و سکته مغزی. اگر به علت پرفشاری خون فردی به سردرد مبتلا شود مراجعه به پزشک ضروری است. در صورتی که درمان انجام نشود ممکن است سایر اندام‌های بدن آسیب ببیند. بنابراین، ضروری است که افراد وجود سردرد شدید و یا سایر علائم احتمالی پرفشاری خون را نادیده نگیرند. دارو درمانی، کنترل وزن و محدود کردن دریافت سدیم و نمک در رژیم غذایی در کاهش فشارخون موثر است.

Loading