آیا سِرو غذا در بشقاب کوچک حجم غذای مصرفی را کاهش می‌دهد؟

آیا سِرو غذا در بشقاب کوچک حجم غذای مصرفی را کاهش می‌دهد؟

یک ترفند محبوب برای افراد چاقی که می‌خواهند حجم غذای خود را کاهش داده و وزن کم کنند مصرف غذا در ظروف کوچکتر است. بررسی‌ها نشان داده اگر یک دایره سیاه داخل یک دایره بزرگ قرار گیرد نسبت به زمانی که همان دایره سیاه داخل یک دایره کوچکتر قرار داده شود، تصور افراد نسبت به اندازه آن متفاوت خواهد بود. بنابراین، مصرف غذا در ظروف کوچکتر سبب می‌شود فرد حجم غذا را بیشتر تصور کرده و غذای کمتری بخورد.
نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که استفاده از بشقاب کوچک جهت سرو غذا لزوماً همیشه به فریب مغز و مصرف کمتر غذا منجر نمی‌شود. بر اساس نتایج این پژوهش زمانی که افراد برای مدتی از دریافت غذا محروم شوند این روش به کاهش مصرف غذا کمک نخواهد کرد.
نتایج این مطالعه که اخیراً در مجله Appetite منتشر شده است نشان می‌دهد افرادی که حداقل به مدت ۳ ساعت غذا نخورده‌اند در مقایسه با افرادی که به تازگی غذا خورده‌اند اندازه پیتزایی را که در سینی‌های بزرگ و کوچک قرار داده شده بهتر تشخیص می‌دهند. بنابراین، در این افراد قرار دادن پیتزا در سینی کوچکتر به کاهش دریافت غذا کمک نخواهد کرد. این امر نشان می‌دهد که گرسنگی فرآیندهایی را در بدن تحریک می‌کند که به سادگی فریب نمی‌خورند. افرادی که گرسنه هستند حتی اگر غذا در ظروف کوچک سرو شود متوجه کم بودن آن می‌شوند.
منبع:

Noa Zitron-Emanuel et al. Appetite 2018; Volume 128: Pages 138- 144.

Loading