آیا اسید چرب امگا ۶ التهاب را در بدن افزایش می‌دهد؟

آیا اسید چرب امگا 6 التهاب را در بدن افزایش می‌دهد؟

تصور می‌شود که دریافت زیاد اسیدهای چرب امگا ۶ از طریق تحریک التهاب خطر بیماری‌های مزمن را افزایش می‌دهد. دلیل این تفکر آن است که در بدن انسان اسید لینولئیک که خود نوعی اسید چرب امگا ۶ است به فرم دیگری از امگا ۶ که اسید آراشیدونیک نامیده می‌شود، تبدیل می‌گردد. اسید آراشیدونیک در تولید ترکیبات محرک التهاب نقش دارد.
به تازگی محققان میزان پروتئین واکنشگر CRP)C) که نشان‌دهنده میزان التهاب است را در ۱۲۸۷ مرد سالم در محدوده سنی ۴۲ تا ۶۰ سال اندازه‌گیری کردند.
نتایج این مطالعه نشان داد که سطوح سرمی پایین اسید لینولئیک با افزایش میزان CRP همراه بود. در کسانی که بالاترین میزان اسید لینولئیک را داشتند احتمال بالا بودن CRP، ۵۳ درصد کمتر بود. سایر انواع اسید چرب امگا ۶ (شامل اسید آراشیدونیک، گاما- لینولنیک اسید و دی هومو- گاما- لینولنیک اسید) با میزان CRP ارتباطی نداشتند.
تحقیقات بالینی نشان داده‌اند که حتی مقادیر بسیار بالای اسید لینولئیک پاسخ‌های التهابی را افزایش نمی‌دهد. در بدن انسان اسید لینولئیک به ترکیبات مختلفی تبدیل می‌شود که التهاب را کاهش می‌دهند. از سوی دیگر، اسید آراشیدونیک تنها به ترکیبات محرک التهاب تبدیل نمی‌شود، بلکه ترکیبات کاهش‌دهنده التهاب را نیز تولید می‌کند.
میزان اسید لینولئیک در بدن افراد توسط رژیم غذایی تعیین می‌شود و منبع اصلی این اسید چرب روغن‌های گیاهی و مغزها است.
منبع:

Jyrki K. Virtanen et al. European Journal of Clinical Nutrition 2017.

Loading