آکنه و ارتباط آن با رژیم غذایی شما

آکنه و ارتباط آن با رژیم غذایی شما

آکنه زمانی ایجاد می‌شود که منافذ پوست توسط سلول‌های مرده پوست، باکتری یا هر دو مسدود شود. همچنین این انسداد می‌تواند زمانی رخ دهد که بدن میزان زیادی سبوم تولید نماید. سبوم روغنی است که از خشکی پوست جلوگیری می‌کند. منافذ مسدود شده منجر به بروز التهاب و ایجاد جوش و سایر مشکلات می‌شوند.
در دوران بلوغ بدن مقادیر بیشتری از هورمونی به نام فاکتور رشد شبه انسولین ۱ (IGF-1) تولید می‌کند. برخی مطالعات نشان داده‌اند که IGF-1 سبب افزایش تولید سبوم و تشدید علائم آکنه می‌شود. برخی غذاها نیز می‌توانند IGF-1 را افزایش دهند. اجتناب از مصرف این غذاها می‌تواند به بهبود علائم آکنه کمک کند. از این مواد غذایی می‌توان به مواد غذایی با نمایه گلایسمی بالا اشاره کرد، مانند: نان تهیه شده با آرد سفید، غلات صبحانه شیرین، برخی میوه‌ها و سبزیجات (طالبی، آناناس و سیب‌زمینی)، برنج سفید، بیسکوئیت، کیک و شیرینی.
مصرف شکلات نیز می‌تواند سبب تشدید علائم آکنه شود. علت این امر احتمالاً وجود قند بالا در شکلات است. با این حال، نتایج یک مطالعه کوچک نشان داد که حتی شکلات بدون قند (حاوی ۱۰۰ درصد کاکائو) نیز می‌تواند این علائم را در مردان جوانی که سابقه ابتلا به آکنه دارند، تشدید کند. شواهد کافی در مورد تاثیر مواد غذایی پرچرب و سرخ شده وجود ندارد.
یادداشت غذاهای مصرفی می‌تواند به فرد در شناسایی غذاهایی که می‌توانند در بروز یا تشدید آکنه نقش داشته باشند، کمک کند. هنگام اصلاح رژیم غذایی باید صبور باشید. زیرا حدود ۱۲ هفته طول می‌کشد تا تغییر رژیم غذایی اثر قابل توجهی بر روی پوست داشته باشد.

مواد غذایی مفید

تحقیقاتی که به بررسی مواد غذایی مفید برای این مشکل پوستی پرداخته باشند، محدود هستند. با این حال، به نظر می‌رسد که رژیم غذایی غنی از اسید چرب امگا ۳ سبب کاهش التهاب و بهبود علائم آکنه می‌شود. امگا ۳ در ماهی، مغزها و دانه بزرک یافت می‌شود. برخی شواهد محدود نیز نشان می‌دهد غذاهای غنی از آنتی‌اکسیدان و فیبر می‌توانند مفید باشند. آنتی‌اکسیدان و فیبر را می‌توان در انواع میوه‌ها و سبزیجات یافت.

Loading