آپنه انسدادی خواب (OSA) و ارتباط آن با افزایش چربی خون

آپنه انسدادی خواب (OSA) و ارتباط آن با افزایش چربی خون

آپنه انسدادی خواب (OSA) اختلالی است که در آن تنفس در هنگام خواب به طور موقت قطع می‌شود. این اختلال با کاهش اکسیژن خون و از خواب پریدن‌های مکرر همراه است. برخی عوامل از جمله اضافه وزن، سن بالای ۴۰ سال و استعمال سیگار احتمال ابتلا به OSA را افزایش می‌دهند. برخی مطالعات نیز نشان داده‌اند که OSA با بیماری‌های قلبی – عروقی و دیابت و همچنین خواب‌آلودگی در طی روز مرتبط است.
نتایج مطالعه منتشر شده در مجله Respirology نشان می‌دهد که بین آپنه انسدادی خواب و افزایش سطوح کلسترول تام خون، کلسترول بد (LDL) و تری‌گلیسرید و کاهش کلسترول خوب (HDL) ارتباط وجود دارد. در این مطالعه که در آن اطلاعات حدود ۸ هزار فرد بالغ (با میانگین سنی ۵۰ سال) در سراسر اروپا مورد بررسی قرار گرفت هیچ کدام از شرکت کنندگان به افزایش چربی خون مبتلا نبوده و داروهای کاهنده چربی دریافت نمی‌کردند.
نتایج مطالعه فوق نشان می‌دهد که آپنه خواب می‌تواند اثر منفی بر روی میزان چربی‌های خون داشته باشد. بنابراین، آپنه خواب با افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی – عروقی مرتبط است. به همین علت توصیه می‌شود بیماران مبتلا به آپنه خواب به دقت از نظر وجود عوامل خطر بیماری قلبی – عروقی، از جمله چربی‌های خون، بررسی شوند.
منبع:

Canan Gündüz et al. Respirology 2018.

Loading