آنتی‌اکسیدان‌ها به درمان ناباروری مردان کمک نمی‌کنند

آنتی‌اکسیدان‌ها به درمان ناباروری مردان کمک نمی‌کنند

ناباروری و نازایی مشکلی است که امروزه بسیاری از زوج‌ها در سراسر جهان با آن روبرو هستند. از دلایل ناباروری در مردان می‌توان به تولید یا عملکرد غیرطبیعی اسپرم و اختلال در انتقال اسپرم اشاره کرد.
با وجود اینکه بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که آنتی‌اکسیدان‌ها در مردان نابارور اثر مفید بر روی اسپرم دارند، اما نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مصرف روزانه مکمل حاوی این ترکیبات به مدت حداقل ۳ ماه تاثیری بر روی خصوصیات اسپرم (از جمله غلظت و تحرک آن) ندارد.
مطالعه مذکور در ۸ مرکز باروری در ایالات متحده انجام شده است. تمام مردان شرکت کننده در این مطالعه به ناباروری مبتلا بودند. تعدادی از آن‌ها به مدت ۳ ماه روزانه مکمل حاوی ویتامین‌های C، D3 و E، فولات، روی، سلنیوم و ال- کارنیتین و گروه دیگر دارونما دریافت کردند.
نتایج نشان داد که دریافت مکمل حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها تاثیر بسیار کمی بر غلظت اسپرم دارد، اما سایر خصوصیات اسپرم را بهبود نمی‌دهد. با توجه به یافته‌های حاصل از این مطالعه بزرگ محققان معتقدند که در حال حاضر استفاده از آنتی‌اکسیدان‌ها در درمان مردانی که از ناباروری رنج می‌برند، تائید نمی‌شود.
منبع:

Presented at the 34th Annual Meeting of ESHRE by Professor Anne Steiner from the University of North Carolina at Chapel Hill, USA, 2018.

Loading