آلودگی هوا و سر و صدا: ارتباط آن‌ها با بیماری قلبی چیست؟

آلودگی هوا و سر و صدا: ارتباط آن‌ها با بیماری قلبی چیست؟

در مکان‌هایی که میزان آلودگی هوا بالا است معمولاً سر و صدای زیادی که از وسایل نقلیه ناشی می‌شود، وجود دارد. نه تنها آلودگی هوا بر روی سلامتی انسان تاثیر می‌گذارد، بلکه سر و صدای ناشی از اتومبیل‌ها، قطار و هواپیما نیز می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی – عروقی را افزایش دهد.
در مطالعه‌ای محققان اثرات توام آلودگی هوا و سر و صدای ناشی از وسایل نقلیه را بر روی مرگ ناشی از حمله قلبی بررسی کردند. این مطالعه در سوییس انجام و نتایج آن در مجله European Heart Journal منتشر شد. در این راستا اطلاعات مربوط به مرگ‌هایی که بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ در این کشور رخ داده بود، مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج مطالعه فوق نشان داد که که افزایش میزان ذرات معلق ریز (PM2.5) هوا در طولانی مدت خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد. همچنین مشخص شد که سر و صدای ناشی از وسایل حمل و نقل در افزایش خطر بروز حمله قلبی نقش دارد. احتمال بروز حمله قلبی در افرادی که هم در معرض آلودگی هوا و هم در معرض سر و صدا قرار داشتند بیشتر از سایرین بود. این امر نشان می‌دهد که آلودگی هوا و سر و صدا اثرات منفی یکدیگر را تقویت می‌کنند. بنابراین توصیه می‌شود که به منظور حفظ سلامت جامعه هر دوی این عوامل باید همزمان مورد توجه قرار گیرند.
منبع:

Harris Héritier et al. European Heart Journal, 2018.

Loading