آلودگی هوا سلامت کلیه‌های شما را تهدید می‌کند.

آلودگی هوا سلامت کلیه‌های شما را تهدید می‌کند

ذرات معلق ریز (PM2.5) که در هوای آلوده وجود دارند وزن چندانی نداشته و می‌توانند برای مدت طولانی در هوا باقی بمانند. این ذرات بدون آن که انسان متوجه شود وارد بدن می‌شوند. شواهد مختلف نشان می‌دهد که آلودگی هوا خطر ابتلا به مشکلات تنفسی مانند آسم را افزایش داده و سبب تشدید سایر بیماری‌ها از جمله دیابت می‌شود. نتایج یک پژوهش جدید نیز نشان می‌دهد هوای آلوده در بروز نارسایی مزمن کلیه (CKD) نقش دارد.
کلیه‌ها حاوی حجم زیادی از خون هستند. اگر عاملی به سیستم گردش خون بدن آسیب وارد کند اثرات منفی آن ابتدا در کلیه‌ها مشخص می‌شود. چاقی، دیابت، پرفشاری خون و بیماری قلبی خطر ابتلا به CKD را افزایش می‌دهند. در CKD توانایی کلیه برای تصفیه خون کاهش می‌یابد.
ما طی فعالیت‌های ساده مانند رانندگی کردن، استعمال سیگار، سوزاندن چوب، انتشار آلودگی صنایع مختلف و … در معرض آلودگی هوا قرار می‌گیریم. همچنین آلودگی هوا می‌تواند حاوی فلزات سنگین مانند سرب، جیوه و کادمیوم باشد که همگی می‌توانند اثرات منفی بر کلیه‌ها داشته باشند. اما بسیاری از افراد متوجه جدی بودن آلودگی هوا نیستند. زیرا آلودگی هوا قابل مشاهده نیست.
توصیه می‌شود در هنگام مواجهه با آلودگی هوا اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهید. این امر به خصوص برای کسانی که به بیماری‌های مختلف مبتلا هستند مهم‌تر است. در مناطق آلوده از ماسک‌هایی که بینی و دهان شما را می‌پوشانند استفاده کنید. ساعاتی که در بیرون از منزل بسر می‌برید را نیز تا حد امکان کاهش دهید.
منبع:

Jennifer Bragg-Gresham et al. PLOS ONE 2018; Volume 13.

Loading