آشنایی با ۷ ماده غذایی و مکمل‌ که رقیق کننده خون هستند

آشنایی با 7 ماده غذایی و مکمل‌ که رقیق کننده خون هستند

رقیق کننده‌های طبیعی خون موادی هستند که توانایی خون را برای لخته شدن کاهش می‌دهند. لخته شدن خون یک فرآیند ضروری برای بدن است، اما اگر خون در داخل عروق و یا بیش از حد لخته شود می‌تواند مشکلاتی را برای فرد ایجاد کند که می‌توانند بالقوه خطرناک باشند.
افرادی که به برخی بیماری‌ها، مانند بیماری‌های قلبی، مبتلا هستند ممکن است به داروهای رقیق کننده خون نیاز داشته باشند تا احتمال بروز حمله قلبی یا سکته مغزی در آن‌ها کاهش یابد.

بهترین رقیق کننده‌های طبیعی خون

برخی از موادی که می‌توانند خطر لخته شدن خون را کاهش دهند عبارتند از:
۱- زردچوبه: کورکومین موجود در این ادویه خاصیت ضدالتهابی و ضدانعقادی دارد.
۲- زنجبیل: زنجبیل ادویه دیگری است که خاصیت ضدالتهابی داشته و می‌تواند مانع لخته شدن خون شود. این ادویه حاوی یک اسید طبیعی به نام سالیسیلات است. آسپرین (آستیل سالیسیک اسید) یک مشتق مصنوعی سالیسیلات بوده و خون را رقیق می‌کند. با این حال، بعید است که سالیسیلات طبیعی به اندازه داروها موثر باشد.
۳- ویتامین E: این ویتامین با استفاده از چندین مکانیسم لخته شدن خون را کاهش می‌دهد. اثرات آن به میزان ویتامین E مصرفی توسط فرد بستگی دارد. دستورالعمل‌های فعلی توصیه می‌کنند افرادی که داروهای رقیق کننده خون دریافت می‌کنند باید از مصرف دوز بالای این ویتامین خودداری نمایند. میزان ویتامین E که می‌تواند خون را رقیق کند مشخص نیست. اما احتمالاً بدین منظور باید بیش از ۴۰۰ واحد بین‌المللی (IU 400( از این ویتامین به طور روزانه دریافت شود. بهتر است ویتامین E از طریق مواد غذایی مانند بادام، روغن آفتابگردان، دانه آفتابگردان، روغن جوانه گندم و غلات کامل دریافت شود.
۴- سیر: سیر دارای خاصیت آنتی‌بیوتیکی و ضدمیکروبی است. تحقیقات نشان داده که سیر می‌تواند خون را رقیق کند. اما اثرات آن اندک و کوتاه مدت است. به علت خواص ضدانعقادی سیر توصیه می‌شود ۷ تا ۱۰ روز قبل از جراحی‌های برنامه‌ریزی شده از دریافت دوزهای بالای آن خودداری شود.
۵- جینکو بیلوبا (Ginkgo biloba): هزاران سال است که در طب چینی از برگ‌های درخت جینکو بیلوبا استفاده می‌شود. همچنین مکمل جینکو در داروخانه‌ها در دسترس است. افراد از این مکمل برای اختلالات خون، مشکلات حافظه و کمبود انرژی استفاده می‌کنند. برخی مطالعات نشان داده که جینکو خون را رقیق کرده و لخته‌های خون را حل می‌کند. با این حال، لازم است تحقیقات بیشتری در مورد آن انجام شود.
۶- عصاره دانه انگور: برخی شواهد نشان می‌دهد که عصاره دانه انگور می‌تواند برای مشکلات قلبی و خونی مفید باشد. این ماده حاوی آنتی‌اکسیدان بوده و می‌تواند از عروق خون محافظت کرده و از افزایش فشارخون جلوگیری نماید. عصاره دانه انگور به عنوان رقیق کننده خون نیز می‌تواند عمل کند. به همین علت توصیه می‌شود افرادی که داروهای رقیق کننده خون دریافت می‌کنند یا در شرف عمل جراحی هستند از مصرف آن اجتناب نمایند.
۷- بروملین (Bromelain): آنزیمی است که از آناناس استخراج می‌شود. بروملین می‌تواند یک درمان موثر برای بیماری قلبی – عروقی و فشارخون بالا باشد. تحقیقات نشان داده بروملین می‌تواند خون را رقیق کرده، لخته‌های خون را از بین برده و تشکیل لخته را کاهش دهد. این آنزیم دارای خاصیت ضدالتهابی نیز می‌باشد. بروملین به شکل مکمل در دسترس است.

سخن آخر:

• اگرچه بسیاری از مواد می‌توانند لخته شدن خون را کاهش دهند، اما معمولاً به اندازه داروها موثر نیستند. بنابراین در صورتیکه خطر لخته شدن خون در فردی بالا باشد نمی‌توان از این مواد به جای داروها استفاده نمود.
• لازم است قبل از استفاده از مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره شد با پزشک خود مشورت نمایید. زیرا ممکن است این مواد با برخی داروهای مصرفی شما تداخل داشته باشند. برخی از مواد طبیعی ممکن است بیش از حد خون را رقیق کنند. این مورد به خصوص زمانی مشاهده می‌شود که فرد دارو نیز دریافت نماید.

Loading