آشنایی با برخی از داروهای کاهش وزن

آشنایی با برخی از داروهای کاهش وزن

ارلیستات

یکی از محبوب‌ترین داروهای کاهش وزن ارلیستات است. این دارو جذب چربی‌های رژیم غذایی را در روده کاهش داده و سبب کاهش وزن می‌شود. مطالعات نشان داده ارلیستات میزان کاهش وزن را ۲/۹ درصد افزایش می‌دهد. عوارض جانبی ناشی از مصرف ارلیستات عبارتند از: اسهال، درد معده و اختلال در کنترل حرکات روده.

کافئین

کافئین ماده محرک موجود در قهوه، چای، نوشابه و شکلات است. کافئین به قرص‌های لاغری و مکمل‌ها نیز افزوده می‌شود. مصرف بالای کافئین با کاهش توده چربی، دور کمر و وزن مرتبط است. افزایش ضربان قلب و اختلال خواب از عوارض جانبی مصرف کافئین محسوب می‌شوند.

گلوکومانان

گلوکومانان یک نوع مکمل فیبر بوده و با جذب آب در روده سبب احساس سیری و کاهش مصرف غذا می‌شود. با این حال، نتایج مطالعات در مورد اثربخشی گلوکومانان در کاهش وزن متناقض است. عوارض جانبی مصرف گلوکومانان عبارتند از: اسهال، درد معده و تولید گاز.

عصاره گارسینیا کامبوجیا

گارسینیا کامبوجیا نوعی میوه بوده و حاوی اسید هیدروکسی سیتریک است. گارسینیا کامبوجیا می‌تواند سبب مهار آنزیم تولید کننده چربی به نام سیتریک اسید لیاز شود. در مورد استفاده از عصاره گارسینیا کامبوجیا برای کمک به کاهش وزن شواهد علمی کمی وجود دارد و اثربخشی آن در طولانی مدت اثبات نشده است. با این حال، مصرف آن در مقادیر معقول عارضه جانبی زیادی ایجاد نمی‌کند. به طوریکه مصرف آن تا ۲۸۰۰ میلی‌گرم در روز عوارض جانبی ایجاد نمی‌نماید.

پیروات

بدن در هنگام تجزیه قند پیروات تولید می‌کند. از سوی دیگر، پیروات به صورت مکمل فروخته می‌شود تا با کمک کردن به تجزیه چربی و افزایش متابولیسم منجر به کاهش وزن شود. شواهد در مورد اثرات پیروات بر کاهش وزن کافی نیست. عوارض جانبی مصرف پیروات تولید گاز و نفخ می‌باشد.

عصاره چای سبز

بسیاری از قرص‌های لاغری حاوی چای سبز هستند. زیرا چای سبز سبب افزایش توانایی بدن در سوزاندن چربی می‌شود. اگرچه نیاز به شواهد بیشتری وجود دارد، اما برخی مطالعات نشان می‌دهند نوشیدنی‌های حاوی عصاره چای سبز کاهش چربی در ناحیه شکم را تحریک می‌کنند. کاهش چربی منجر به کاهش وزن می‌گردد. عصاره چای سبز معمولاً به خوبی تحمل می‌شود اما می‌تواند سبب درد معده، یبوست و تهوع نیز شود.

اسید لینولئیک کنژوگه

اسید لینولئیک کنژوگه نوعی اسید چرب است که در گوشت گاو و لبنیات یافت می‌شود. اسید لینولئیک کنژوگه به علت دارا بودن پتانسیل تقویت متابولیسم و کاهش اشتها به عنوان یکی از بهترین قرص‌های لاغری به بازار عرضه شده است. با این حال، اغلب مطالعات انجام شده در مورد اسید لینولئیک کنژوگه بر روی حیوانات انجام شده است. میزان کاهش وزن در مطالعاتی که بر روی انسان انجام شده اندک است.
مشخص شده که مصرف اسید لینولئیک کنژوگه به میزان ۶ گرم در روز و به مدت ۱۲ ماه بی‌خطر است. عوارض جانبی ناشی از مصرف آن عبارتند از: نارحتی معده، اسهال یا یبوست. اسید لینولئیک کنژوگه برای مبتلایان به دیابت مناسب نیست.

هیدروکسی‌کات

هیدروکسی‌کات یک مکمل غذایی محبوب است. محصولات مختلف هیدروکسی‌کات وجود دارد که حاوی ترکیبات متفاوت هستند. محصولات هیدروکسی‌کات معمولاً حاوی عصاره‌های گیاهی و کافئین هستند. البته مکمل‌های فاقد کافئین نیز وجود دارد.
هیچ مطالعه‌ای هیدروکسی‌کات را به طور خاص بررسی نکرده است. ازآنجاکه ترکیبات هیدروکسی‌کات متغیر است ذکر اثرات جانبی آن دشوار است. مکمل هیدروکسی‌کات که حاوی کافئین است می‌تواند عصبانیت و افزایش ضربان قلب را به دنبال داشته باشد.

سخن آخر

بررسی داروهای لاغری نشان می‌دهد که هیچ گزینه جادویی در این زمینه وجود ندارد. اگرچه برخی از این داروها به کاهش وزن کمک می‌کنند، اما میزان این کاهش وزن معمولاً کم است. بنابراین بهترین راهکار برای کاهش وزن کاهش حجم غذای مصرفی، افزایش مصرف سبزیجات و ورزش منظم است.

Loading