آسم می‌تواند احتمال ابتلای شما به چاقی را افزایش دهد.

آسم می‌تواند احتمال ابتلای شما به چاقی را افزایش دهد.

آسم یکی از شایع‌ترین بیماری‌های تنفسی در سراسر جهان است. در افراد مبتلا به این بیماری راه‌های هوایی تنگ و ملتهب می‌شوند. بنابراین این بیماران با علائمی مانند تنگی نفس، خس خس سینه، احساس خفقان و سرفه روبرو می‌شوند. در برخی افراد بروز آسم شدید مانع انجام فعالیت‌های روزمره می‌گردد. با دارو درمانی صحیح بسیاری از افراد مبتلا به آسم موفق به کنترل علائم بیماری خود می‌شوند. با این حال، درمان قطعی برای این بیماری وجود نداشته و هنوز سوالات زیادی در مورد علل بروز آن و همچنین تاثیر آن بر سایر قسمت‌های بدن وجود دارد.
می‌دانیم که چاقی احتمالاً از طریق بروز التهاب خطر ابتلا به آسم را افزایش می‌دهد. اخیراً مشخص شده که ارتباط بین این دو بیماری دوطرفه است. به عبارت دیگر، در بزرگسالان مبتلا به آسم نیز احتمال بروز چاقی بیشتر است.
در مطالعه اخیر بیش از ۸ هزار نفر از ۱۲ کشور مختلف که در شروع مطالعه چاق نبودند مورد بررسی قرار گرفتند. نمایه توده بدنی (BMI) این افراد کمتر از ۳۰ بود. نتایج این تحقیق نشان داد ۱۰/۲ درصد افرادی که در ابتدای مطالعه به آسم مبتلا بودند ۱۰ سال پس از شروع مطالعه به چاقی مبتلا شدند. طی این مدت ۷/۷ درصد شرکت کنندگانی که به این بیماری مبتلا نبودند چاق شدند. این ارتباط در افرادی که ابتلای آن‌ها به آسم در دوران بزرگسالی رخ داده بود، قوی‌تر بود.
نتایج مطالعه مذکور نشان می‌دهد ارتباط بین آسم و چاقی از آنچه قبلاً تصور می‌شد پیچیده‌تر است. به اعتقاد محققان به علت وجود این ارتباط پیچیده باید مطالعات بیشتری در این زمینه انجام شود. به عنوان مثال، در حال حاضر نمی‌دانیم ‌روش‌هایی که برای درمان آسم به کار می‌روند چه تاثیری بر روی وزن دارند و یا چرا این بیماری خطر بروز چاقی را افزایش می‌دهد؟
منبع:

Presented at the European Respiratory Society International Congress, 2018.

Loading