آب هویج و خواص ضد سرطانی آن

هر لیوان آب هویج حاوی حدود ۹۴ کیلوکالری انرژی، ۶۸۹ میلی‌گرم پتاسیم، ۲۰ میلی‌گرم ویتامین C، ۰/۲۱۷ میلی‌گرم تیامین، ۰/۵۱۲ میلی‌گرم ویتامین B6، ۲۲۵۶ میکروگرم ویتامین A و ۳۶/۶ میلی‌گرم ویتامین K است.
فواید مصرف آب هویج عبارتند از:

۱- سرطان معده

هویج حاوی آنتی‌اکسیدان بوده و در پیشگیری از سرطان نقش دارد. تحقیقات نشان داده مصرف هویج خطر سرطان معده را تا ۲۶ درصد کاهش می‌دهد. البته باید در مطالعات آینده مشخص شود که دقیقاً مصرف چه میزان هویج برای پیشگیری از این نوع سرطان لازم است.

۲- سرطان خون

هرچند در این زمینه نیاز به انجام آزمایشات بیشتری وجود دارد، اما برخی مطالعات نشان داده‌اند آب هویج سبب تخریب سلول‌های سرطانی و توقف رشد آن‌ها می‌شود.

۳- سرطان سینه

هویج حاوی کاروتنوئید است. بررسی‌ها نشان داده مصرف آب هویج در افرادی که سابقه ابتلا به سرطان سینه را دارند سبب افزایش میزان کاروتنوئید خون شده و خطر عود بیماری را کاهش می‌دهد.

نکاتی در مورد مصرف آب هویج

• هویج حاوی نوعی کاروتنوئید به نام بتا کاروتن است که بدن آن را به ویتامین A تبدیل می‌کند. دریافت مقادیر زیاد کاروتنوئیدها از طریق رژیم غذایی مضر نیست. با این حال، مصرف زیاد بتا کاروتن در طولانی مدت می‌تواند سبب زرد یا نارنجی شدن پوست شود. این واقعه کاروتنودرما نامیده می‌شود.
• ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در یک لیوان آب هویج معادل ۴ لیوان هویج خرد شده است. آب میوه‌ها و آب سبزیجات تازه حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی هستند، اما مانند میوه و سبزی تازه حاوی فیبر نبوده و دارای قند بیشتری می‌باشند. به عنوان مثال، یک لیوان آب هویج ۲ گرم فیبر و ۹ گرم قند دارد. درحالیکه یک لیوان هویج خرد شده حاوی ۳/۵ گرم فیبر و ۶ گرم قند است. فیبر در کنترل وزن و کاهش قند خون و میزان کلسترول خون نقش دارد. بنابراین ممکن است مصرف آب هویج برای همه افراد مفید نباشد.
مصرف متعادل آب میوه‌ها و آب سبزیجات می‌تواند به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم توصیه شود، اما نباید جایگزین مصرف میوه و سبزی تازه شود.

Loading