روماتیسم – پرهیزهای غذایی در مبتلایان به آرتریت روماتوئید

پرهیزهای غذایی در مبتلایان به آرتریت روماتوئید (روماتیسم)
حتماً شنیده‌اید که پیروی از یک رژیم غذایی سالم علائم آرتریت روماتوئید یا روماتیسم را کاهش می‌دهد. تحقیقات نشان داده مصرف مواد غذایی کاهنده التهاب مانند میوه‌ها، سبزیجات، ماهی و مغزهای خوراکی برای این بیماران مفید است. اما آیا با پرهیزهای غذایی در مبتلایان به آرتریت روماتوئید آشنا هستید؟
برخی مواد غذایی می‌توانند التهاب را افزایش داده و سبب تشدید علائم بیماری روماتیسم شوند. شما می‌توانید با انتخاب درست مواد غذایی التهاب و در نتیجه درد و تورم را در مفاصل خود کاهش دهید. در این مقاله به پرهیزهای غذایی در مبتلایان به آرتریت روماتوئید اشاره خواهد شد.

پرهیزهای غذایی در مبتلایان به آرتریت روماتوئید یا روماتیسم:

۱- مواد غذایی سرشار از چربی‌های اشباع و ترانس

التهابی که در بیماران مبتلا به روماتیسم وجود دارد خطر بروز بیماری قلبی را افزایش می‌دهد. طبق گزارش انجمن قلب آمریکا (AHA) چربی اشباع موجود در غذاهایی مانند لبنیات پرچرب، گوشت قرمز پرچرب و چیپس التهاب و کلسترول را افزایش داده و فرد را در معرض ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی قرار می‌دهد. چربی ترانس موجود در روغن‌های گیاهی جامد، غذاهای سرخ شده، مارگارین، دونات و کلوچه نیز سبب بروز التهاب در بدن می‌شود. محدود کردن این مواد غذایی هم برای کاهش علائم آرتریت روماتوئید و هم برای حفظ سلامت قلب حائز اهمیت است.

۲- مواد غذایی سرشار از نمک

نمک (کلرید سدیم) از طریق احتباس مایعات در بدن فشار وارده بر روی قلب را افزایش می‌دهد. این امر سبب افزایش فشارخون می‌شود. از سوی دیگر، داروهای کورتیکواستروئید (کورتون‌ها) که برای درمان روماتیسم تجویز می‌شوند سبب احتباس سدیم در بدن می‌شوند. بنابراین، بیماران مبتلا به روماتیسم باید در هنگام پخت غذا از نمک کمی استفاده کرده و از مصرف سوپ‌های آماده و غذاهای کنسرو شده خودداری نمایند.

۳- غذاها و نوشیدنی‌های شیرین

مواد غذایی شیرین در بروز و تشدید التهاب در مبتلایان به روماتیسم نقش دارند. از این مواد می‌توان به نوشابه، آبمیوه مصنوعی و انواع شیرینی‌جات اشاره کرد.

Loading